FAQ.
Vanligt förekommande frågor och svar.
Vi försöker alltid vara så flexibla som möjligt och lösa även sena bokningar. Men under vissa högintensiva perioder , som till exempel studentveckan och under juli månad, är trycket mycket högt. Då kan det vara svårt att få tag på vissa produkter med kort varsel. Ju tidigare du hör av dig, desto bättre chans har vi att kunna hjälpa dig på bästa sätt.
Självklart! Vi har ett brett kontaktnät och hjälper ofta kunder att ta fram specialprodukter som inte finns direkt i vårt ordinarie sortiment. Hör av dig så ser vi vad vi kan ordna/ så skall Vi göra allt Vi kan för att hjälpa dig
Ofta hämtas eller levereras saker dagen innan och lämnas eller hämtas tillbaka dagen efter användning Vanligtvis hyr man våra produkter över en helg – det vill säga från fredag till måndag. Men det går självklart att anpassa efter just ditt evenemang..
Utlämning & återlämning sker från vårt lager, om inte annat har avtalats. Lager är öppet 1:e juni – 31:e augusti vardagar 8–17, med särskilda öppettider mellan 1 juni och 31 augusti:
- Helgdagar mellan 1 juli – 31 juli har Vi även öppet 11–13.
- Övrig tid – endast enligt överenskommelse..
Självklart. Vi erbjuder längre uthyrningar med justerad prissättning. Kontakta oss så hittar vi en lösning som passar ditt upplägg
Du kan välja mellan två olika betalningssätt – antingen via Swish eller faktura. Faktura skickas till den e-postadress som angetts vid bokningen. Swishbetalning sker i samband med att produkterna returneras till oss..
Vi levererar till den plats där vårt fordon kan stanna, vanligtvis till tomtgräns, lastbrygga eller motsvarande. Leveransen sker i vårt standardemballage: vagnar, backar eller pallar beroende på vad som hyrts. Leverans sker på avtalad dag någon gång mellan 07:00–20:00. Vi hör av oss 30–60 minuter innan vi anländer. Vill du ha leverans inom ett specifikt klockslag? Det ordnar vi! Då bokas en “klockleverans” med dedikerat fordon mot en extra avgift.. Behöver du hjälp med inbärning? Informera oss gärna i god tid så får du en separat offert för detta. Ange även om där finns trappor, ojämn terräng eller liknande. Önskar du att vi tar med emballaget tillbaka direkt? Kontakta oss så skall vi se vad vi kan göra .
Ja, vid leverans eller upphämtning under helg tillkommer ett helgtillägg. Detta syns i din offert eller orderbekräftelse. Vid perioder av väldigt hög arbetsbelastning kan vi rabattera helgtillägget om risk föreligger att Vi inte hinner leverera mellan 7-20 vardagar och behöver nyttja helg för leverans. Vill du undvika tillägget går det ofta bra att lägga leveransen nära helgen istället – hör av dig så hittar vi bästa lösningen.
Vid tältmontering ingår att materialet bärs max 15 meter från fordonet, på plan mark. Meddela oss hur långt Ni önskar till tältet så offererar Vi detta.
Is levereras enligt det datum som anges i din order. Om du vill att isen levereras vid ett annat tillfälle än resten av beställningen behöver du meddela oss det i förväg, så ordnar vi det. En vanlig lösning om man vill ha isen vid annan tidpunkt än leveransen är att man hämtar isen, på så sätt undviker man två frakter
Allt du hyr från oss levereras självklart rent och färdigt att användas. När du har använt porslin, glas och bestick behöver du endast skrapa av matrester och placera tillbaka allt i samma backar och emballage som det kom i. Du behöver alltså inte diska själv – det tar vi hand om efteråt. Det är viktigt att inget diskas i egen diskmaskin, eftersom starka maskindiskmedel kan skada eller matta ner materialet. Glas är särskilt känsliga.
Du som kund ansvarar för hyrt material från det att det lämnar vårt lager alternativ lossats av oss till dess att Vi hämtar eller att det kommer tillbaka. Det innebär att du ersätter eventuella skador, förluster eller förstörda produkter. Tänk på att detta gäller även vid skador som uppstått på grund av väder, vårdslös användning eller bristande skydd. Om något går sönder eller försvinner behöver du informera oss så snart som möjligt. Därefter debiteras du för kostnaden att reparera eller ersätta produkten, inklusive eventuell hanteringstid. Skador som uppstår av normalt slitage eller produktfel du inte orsakat står vi självklart för.
Om du planerar att hyra tält är det viktigt att vi har fri åtkomst till platsen för uppbyggnad, med tillräckligt utrymme både i bredd och höjd. Tältet levereras med lätt lastbil och byggs av våra montörer.
Om du är osäker på om platsen passar, erbjuder vi möjligheten att komma ut och mäta på plats i förväg, hör bara av dig så bokar vi in ett besök.
Vid leverans ansvarar du som kund för att det finns en lämplig parkeringsplats nära avlastningsområdet. Det kan exempelvis vara vid en infart, tomtgräns, port eller lastzon.
Om vi behöver stå på avgiftsbelagd plats debiteras parkeringskostnaden vidare till dig. Detsamma gäller om vi får en p-bot på en plats du anvisat.
Har du inte möjlighet att ordna detta själv så hjälper vi gärna till att planera för en smidig lösning – prata med oss i god tid innan leverans.
Vi förstår att planer kan ändras. Därför har vi flexibla avbokningsregler beroende på ordervärdet och hur nära leveransdagen vi befinner oss.
För mindre order (upp till 5 000 kr exkl. moms) kan du avboka kostnadsfritt fram till sju dagar innan leveransdatum. Om avbokningen sker senare än så, debiteras halva ordervärdet.
Vid större order (över 5 000 kr exkl. moms) gäller följande:
- 45–30 dagar före leverans debiteras 25 % av totalbeloppet.
- 30–15 dagar före leverans debiteras 50 %
- 14 dagar eller mindre debiteras Ni hela ordervärdet.
Det är alltså klokt att meddela oss så snart som möjligt om något förändras – så har vi störst möjlighet att hjälpa dig utan extra kostnader.
Vi kontrollerar alltid produkterna innan leverans, men om något skulle vara trasigt när du får det, kontakta oss omgående så vi kan ordna en ersättning eller reparation. Skador som inte anmäls i anslutning till hämtning eller leverans kan inte reklameras.
Våra möbler trivs bäst inomhus – de får inte utsättas för regn, snö eller annan väta. Om du hyr möbler för att använda de utomhus är det viktigt att de skyddas på rätt sätt. Scendelar kan användas utomhus, men meddela oss detta i samband med bokningen. Vi har scener som kan användas utomhus så meddela oss om Ni önskar scen för utomhusbruk.
Du får gärna använda tejp eller möbeltassar – men glöm inte att ta bort dem innan du lämnar tillbaka utrustningen. Scengolv ska minst vara sopade, och vid större nedsmutsning (exempelvis lera eller dryckesspill) behöver golvet skuras.
Grillning inne i tält är inte tillåten då det förstör våra tält. Om du önskar grilla under tak erbjuder vi tält som är anpassade för detta, kontakta oss så hjälper vi dig att hitta rätt lösning.
Du får gärna använda tejp eller möbeltassar – men glöm inte att ta bort dem innan du lämnar tillbaka utrustningen. Scengolv ska minst vara sopade, och vid större nedsmutsning (exempelvis lera eller dryckesspill) behöver golvet skuras.
Absolut! Vi hjälper gärna till med att duka, möblera eller förbereda platsen inför ditt evenemang. Tjänsten offereras separat beroende på omfattning och önskemål – hör av dig till oss så tar vi fram ett förslag som passar dig.
Om du inte kan lämna tillbaka produkterna på överenskommet datum kommer en förseningsavgift att tas ut. För varje påbörjad dag utöver ordinarie återlämning debiteras du med en dagshyra per produkt. Om det är en produkt som vi behöver till ett annat event kan avgiften bli ännu högre.
Returen sker enligt det datum som anges i orderbekräftelsen. Vid retur ska allt material vara tillbaka i originalemballage och vara förberett för upphämtning. Vi ber dig att säkerställa att allt är i ordning och klart för hämtning.
Att man inte har koll på vad man återlämnar och man lämnar tillbaka sina egna produkter tar väldigt mycket tid från oss. Om artiklar som inte tillhör Fest & Is lämnas tillbaka av misstag, förbehåller vi oss därför rätten att debitera kostnaden för att sortera, lagra och eventuellt återlämna dessa. Vi hoppas även att ni har förståelse över att vi har flera tiotusentals produkter, så själva processen att hitta just er produkt kan vara ganska så omfattande.
Betalning sker i samband med att produkterna returneras till oss. Du kan välja mellan två olika betalningssätt – antingen via Swish eller faktura. Faktura skickas till den e-postadress som angetts vid bokningen.